piątek, 21 października 2016

Jak kształtuję się wizerunek kobiet w pracy


Współczesne kobiety to osoby pracujące. Uczestnictwo w życiu firmy, w lunchach biznesowych, konferencjach, sympozjach, wystawach, wernisażach sprzyja nawiązywaniu nowych kontaktów i kształtowaniu wizerunku. Nie tylko sposób komunikowania jest ważny, ale całokształt. Specjaliści od public relations od lat informują nas, że w kontaktach międzyludzkich słowa to 7%, ton głosu 38%, a obrazy zajmują 55% naszej uwagi. To oznacza, że wysławianie się nie jest tak ważne, jak właśnie kontakt wzrokowy, mimika, gestykulacja, czyli komunikacja niewerbalna. To decyduje, jakie wrażenie zrobią kobiety na współpracownikach czy też klientach firmy. Postawa i wygląd może potwierdzić lub zaprzeczyć naszym słowom. Ludzie na podstawie gestów są w stanie nas ocenić, by stwierdzić, czy nas polubią czy znienawidzą. Mowę ciała głównie wykorzystują politycy (kobiety w coraz bardziej świadomy sposób), osoby na stanowiskach kierowniczych, a nawet panie pracujące w biurach czy ekspedientki w sklepach. Postaram się przybliżyć mechanizmy, wpływające na kształtowanie wizerunku kobiet w miejscu pracy.


Jak zadbać o swój wizerunek


Zwróć uwagę na swoją postawę. Osoby garbiące się, skulone, krzyżujące nogi i ręce mają opinię osób zamkniętych w sobie, wycofanych, a nawet chorych- przede wszystkich jednak takich, z którymi nie opłaca się robić interesów. Nie unikaj więc kontaktu wzrokowego. Spojrzenie biznesmena, czyli oczy - czoło, w przeciwieństwie do tzw. spojrzenia towarzyskiego, czyli oczy- usta jest bardzo profesjonalne. Pracuj nad mimiką twarzy. Należy pamiętać, że to na twarzy rysują się wszelkie emocje od złości do nienawiści, do zachwytu do wstrętu, od radości do smutku, od strachu do zdziwienia. Pamiętaj o uśmiechu: powinien być szczery, a nie wymuszony, a co najważniejsze: zadbany, bo nie trzeba nikogo przekonywać, że biały i zdrowy uśmiech jest szczególnie podziwiany. Nie musisz witać się jak mężczyźni, ale zbyt lekki uścisk dłoni oznacza brak zaufania. Zbyt mocny chęć narzucania swojej woli, a nawet apodyktyczność. Im wyższe stanowisko zajmujesz, tym mniejsza powinna być twoja gestykulacja. Chodzi o typ niepożądanej, tak jak pokazywanie palcem, poprawianie w kółko włosów, okularów, naszyjnika czy też machanie rękami w złości.


Ustawienie, zawartość i jakość biurka w pracy


Jeśli stoi  frontem do ściany sygnalizuje, że pracownik jest bardzo zajęty i nie ma czasu dla gości, natomiast na środku przed oknem, oznacza, że jest to osoba ważna, na wysokim stanowisku, kompetentna. Podobnie działa wielkość mebla i fotela: im wyższe, tym lepsze: sygnalizuje władzę (wystarczy spojrzeć na fotele w sejmie, czy w kościele). Drogi laptop nie jest konieczny, ale stary typ komputera zepsuje efekt profesjonalizmu. Dyplomy podnoszą samoocenę i wpływają na klientów, którzy cenią obie wykształconych ludzi. Jest pewna pułapka: nie próbuj udowadniać na siłę, że właśnie z powodu dyplomów zajmujesz to stanowisko. Jesteś panią tego biurka, biura i swojego życia, bo jesteś pracowita i znasz się na swoim fachu. Co do zabawek i zdjęć rodzinnych: nie przesadź z ich ilością. Zabawki są wykluczone, chyba że to prezent dla dziecka współpracownicy, ale nie stały element twojego biurka. Natomiast w przypadku zdjęć: jedno rodzinne wystarczy. Kolejnym ważnym aspektem jest schludność: bałagan wokół siebie oznacza lekceważenie klientów, współpracowników, ale czasem może oznaczać otwartość i kreatywność. Pamiętaj, że porządek jest twoją wizytówką. Oznacza osobę zorganizowaną, konkretną, zaufaną.

Ubiór do pracy

Ubiór jest bardzo ważny, pokazuje kim jesteśmy, określa nasz status społeczny. Mówi, jakie stanowisko zajmujemy i w jakiej branży pracujemy. Dobrze jest ubierać się tak, jakbyśmy już zajmowały wysokie stanowisko niż ubierać się przeciętnie i liczyć na awans. Od razu określamy siebie jako kobiety zadbane i profesjonalne. Zwłaszcza, że nagła zmiana wizerunku nie jest dobrze postrzegana. Trzeba zacząć od początku wysoko albo wprowadzać zmiany stopniowo. Mężczyźni nie mają z tym większych problemów. Zazwyczaj wystarczy dobry gatunkowo garnitur, koszula, krawat, buty, aktówka. Zbyt skromny strój sprawia, że nie zapadamy w pamięć, jesteśmy pomijane przy awansach. Nasz wizerunek zamiast być profesjonalny, staje się rozmyty.


Rzecz o kolorach

Z pomocą stroju, jak i jego koloru, kobieta w pracy pozyskuję uwagę nie tylko współpracowników, ale także klientów. Czarny uznawany jest za oficjalny i elegancki kolor. Biały jako symbol kapitulacji, ale też pokory i spokoju. Szary jako barwa najbardziej neutralna ze wszystkich (problem w tym, że nie każdemu pasuje). Czerwień skupia uwagę i oznacza władzę, ale jej nadmiar prowokuje agresję. Pomarańczowy w ogóle nie nadaje się do pracy, bo jest kojarzony z wakacjami. Osoba, która go nosi, może zyskać opinię leniwej i beztroskiej. Żółty także jest odradzany w spotkaniach biznesowych, ponieważ oznacza tchórzostwo i niezorganizowanie. Zieleń, dla kobiet polecany odcień butelkowy i raczej ciemny, u mężczyzn ten kolor przewidziany jest tylko w wojsku. Niebieski wzbudza zaufanie i wyzwala poczucie bezpieczeństwa. Osoby przyodziane w ten kolor są uznawane za uczciwe. Granat to barwa szacunku, pewności siebie, zorganizowania, logiczności i odpowiedzialności (ostatnio ulubiony kolor polskich posłanek). Brąz natomiast jest kojarzony z pewnością, solidnością i zaufaniem.


Wizerunek oczekiwany

Pozytywnemu wizerunkowi w pracy nie sprzyja: płacz, krzyk, wulgarne stroje (obcisłe i krótkie) mocne perfumy (prowadzące do zawrotów głowy), bardzo długie włosy (specjaliści proponują je związać, jeśli ścięcie nas nie interesuje), długie i kolorowe tipsy, krzykliwe ozdoby, ciężka biżuteria, płaskie obuwie (chyba, że masz stojącą pracę), pośpiech, niezadbana cera i zęby. Co sprzyja pozytywnego odbieraniu nas jako kobiet profesjonalnych, niezależnie od stanowiska czy też rodzaju pracy? Na pewno cechy osobiste jak zaangażowanie, pracowitość, otwartość, ale także odpowiedni strój, długość spódnicy za kolano, delikatny make-up, fryzura (odpowiednia do wieku), nienachalne perfumy, czółenka lub nie wysokie szpilki, dyskretna biżuteria, regularne dbanie skórę i ładny uśmiech oraz rozsądny manicure. Nie dziwi nikogo fakt, że w obecnych czasach na rynku usług pojawiło wielu specjalistów od kształtowania wizerunku czy bloggerów modowych, którzy często prześcigają się w proponowaniu stylizacji do pracy i nie tylko.

Jest także większa świadomość samych kobiet, ponieważ, aby wykreować swój wizerunek, należy być świadomą, kim chce się być i co za tym idzie: wyglądać w określony sposób. Nie należy zmieniać się na siłę, bo to może się na nas zemścić.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz