poniedziałek, 7 listopada 2016

Co jeść, by uniknąć osteoporozy?

Osteoporoza to choroba podstępna i przewlekła, i cywilizacyjna. Co trzecia Polka po 50. roku życia na nią cierpi i może sobie nawet nie zdawać z tego sprawy, dopóki sobie czegoś nie złamie. Densytometria to badanie gęstości kości, które warto wykonać już po 30 roku życia. Dlaczego tak wcześnie? By choroba się rozwinęła potrzebuje przynajmniej kilkanaście lat. Już po przekroczeniu 30- stki kości słabiej się regenerują, związane jest to z naturalnym starzeniem się organizmu. Kość to żywa tkanka, od urodzenia do około 35 roku życia komórki kości są produkowane szybciej niż te, co ulegają rozkładowi. Po przekroczeniu tego wieku, ten proces przebiega wolniej. Kobiety tracą tkankę kostną szybciej niż mężczyźni.

Charakterystyczne objawy to: przewlekły ból w plecach, zmniejszenie wysokości ciała, choroby zębów i przyzębia, skurcze nóg, bóle stawów, reumatoidalne zapalenie stawów, ciężko gojące się złamania.

Przyczyny

Zrzeszotnienie kości (osteoporoza) polega na zmniejszaniu się masy tkanki kostnej, co powoduje jej osłabienie i rośnie ryzyko groźnych i słabiej gojących się złamań. Przyczyną  rozwoju osteoporozy to także przedwczesna menopauza, przez zmniejszające się stężenia estrogenu i progesteronu, kości ulegają osłabieniu. Także kobiety cierpiące na choroby tarczycy (zarówno niedoczynność, jak i nadczynność gruczołu) są bardziej narażone. W wyniku nadczynności, kości stają się coraz słabsze, bo nadmiar tyroksyny wpływa na ucieczkę wapna z kości do krwi. Podobnie osoby nadużywające alkoholu, leków przeczyczających, moczopędnych, zobojętniających kwas solny (popularne preparaty na zgagę) powodują ucieczkę wapna z organizmu. Lekarze uważają także, że bezdzietność lub ciąża w późnym wieku też się do tego przyczyniają. Podobnie jak nadmierne stosowanie antybiotyków oraz narażanie organizmu na metale ciężkie: ołów, kadm, aluminium itp. Stres, jasna skóra i niski wzrost, siedzący tryb życia, kofeina, papierosy oraz niedobór magnezu może ten proces przyspieszyć.

Jednym z najważniejszych zaleceń jest: odpowiednia dieta i umiarkowany wysiłek fizyczny. Warto, więc ćwiczyć 3 razy w tygodniu po przynajmniej 30 minut. Nie musi być to sport wyczynowy. Wystarczy spacer, jazda na rowerze, gimnastyka, pływanie czy taniec.

Dieta a osteoporoza

Choroba atakuje, gdy w diecie brakuje wapna, witaminy D, C, A, K. cynku, manganu, miedzi, białka zwierzęcego, jak i roślinnego, ryb, nabiału, owoców i warzyw z zielonymi liśćmi. Rośliny, które zawierają wapno: pokrzywa, skrzyp, mięta pieprzowa, ogórecznik, liście mniszka lekarskiego, melasa (dodawana do brązowego cukru trzcinowego). Warzywa to  groszek zielony, brokuły, jarmuż, fasola, wszelkie rodzaje sałat.

Wapna potrzebują także alergicy i osoby, które często się przeziębiają. Najważniejsza jest profilaktyka. Dlatego warto wspomóc się także preparatami wapniowymi. Ich ilość na rynku stale rośnie. Trzeba jednak uważać, bo nadmiar wapna także może być przyczyną problemów zdrowotnych, i nasilać takie schorzenia jak: kamicę nerkową, czy nadczynność tarczycy, sarkoidozę i choroby serca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz