sobota, 12 listopada 2016

Sposoby na skuteczne odchudzanie

Do odchudzania nie da się nikogo przekonać.  Nie jest prawdą, że za otyłość winę ponoszą tylko geny czy hormony lub wiek. Przyczyny nadwagi są różne, a może być także skutkiem ubocznym chorób metabolicznych i immunologicznych, jak cukrzyca, zespół policystycznych jajników, niedoczynność tarczycy, alergia. Dużą winę ponosi także siedzący tryb życia, używki, jak i nieodpowiednia dieta.

Winowajcy: tłuszcz, cukier, sól, gluten

Dietetycy przekonują, że ważny jest sport, uprawiany regularnie do 3 razy w tygodniu, po 30 minut. Modne ostatnio bieganie nie jest dla wszystkich (obciąża stawy i nie nadaję się dla osób z nadwagą) podobnie jest z jazdą na rowerze. Gimnastyka, joga, pływanie, spacery mogą być na początku dobrym rozwiązaniem. Po zrzuceniu zbędnych kilogramów można pomyśleć o bardziej wyczynowych zajęciach. Ostatni posiłek powinien być lekki i spożyty najpóźniej 2-3 h przed snem. Nie można także jeść owoców na noc, tylko w pierwszej połowie dnia są łatwo trawione i nie sprzyjają tyciu. Zamiast soli warto używać przypraw ziołowych. Powinno się ograniczyć wysokokaloryczny alkohol. Badania naukowe nie pozostawiają złudzeń to cukier a nie tłuszcz jest przyczyną tycia. Cukier sprzyja próchnicy, obniża odporność. Tłuszcz jest budulcem mózgu. Nie należy, więc wykluczać z diety masła i stosować  oleje nierafinowane chemicznie, bo te rafinowane zawierają często nikiel i inne substancje szkodliwe np. popularne margaryny i oleje  rafinowane ze słonecznika czy rzepaku (znacznie tańsze niżeli zdrowa oliwa z oliwek, olej lniany, winogronowy, olej kokosowy.) Modna dieta z ograniczeniem glutenu, ma sens tylko w przypadku choroby wrodzonej-  celiakii (nietolerancji na białko pszenicy, żyta, owsa, która prowadzi do uszkodzenia ścian jelit) lub nadwrażliwości, która objawia się wzdęciami, kolkami, skurczami i biegunkami, bezpośrednio po spożyciu zbóż. Jeśli ktoś  nie cierpi na nietolerancję może w rozsądnych ilościach spożywać produkty zbożowe.

Zioła na odchudzanie

Można także włączyć do diety zioła, które przyspieszają przemianę materii, zwiększając perystaltykę jelit np. skrzyp polny, mniszek lekarski, pokrzywa, szałwia, lucerna, zielona herbata (jest zabroniona w przypadku alergii na nikiel, już jedna łyżeczka lub saszetka zawiera ponad 200 mg niklu!). Warto wspomóc się algami (spirulina, chlorella) jak i morszczynem, który zawiera jod (należy go jednak spożywać tylko w stwierdzonej niedoczynności tarczycy, nadmiar jodu może uszkodzić serce) który poprawia kondycję skóry i włosów i działa podobnie jak antybiotyki.

Nie dla wszystkich
Dietę należy ustalać indywidualnie, biorąc pod uwagę choroby przewlekłe pacjenta, jego wiek i płeć, rodzaj wykonywanej pracy. Zapotrzebowanie na składniki odżywcze jest zmienne. Nie każdy może stosować zioła. Rośnie ilość alergików, także należy zachować czujność stosując jakieś zioła pierwszy raz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz