piątek, 11 listopada 2016

Znaczenie witaminy D w diecie

Witamina D, tzw. kalcyferol nie występuje w roślinach.  Jej niedobory dotyczą około 90% Polaków. Jej synteza w organizmie człowieka zachodzi głównie w skórze, ale w pochmurne dni jest znikoma. Jej znaczenie jest niedoceniane. Utrzymuje stężenia wapnia i fosforu we krwi na odpowiednim poziomie. Jest zalecana dla osób zagrożonych lub leczonych na osteoporozę, cukrzycę, otyłość, depresję, alergię, infekcje dróg oddechowych, zaburzenia widzenia. Dla zdrowych i dorosłych osób, dawka dobowa wynosi 800-2000 j.m., dla ciężarnych 1500-2000 j.m., dla dzieci i seniorów 600-1000 j.m, ale dla osób otyłych nawet 1600-4000 j.m. Niedobory witaminy D u niemowląt objawią się krzywicą- nieprawidłowym formowaniem kości i zębów.
fot.by me

Przyczyny niedoboru:

  1. Unikanie słońca (Dermatolodzy polecają używanie kosmetyków z filtrem promieni UV zazwyczaj od godziny 8 do 16, kiedy promieniowanie jest najmocniejsze, potem można zastosować niższy filtr przeciwsłoneczny, a nawet z niego zrezygnować. Lepiej także używać mineralnych filtrów, zamiast chemicznych, które według niektórych badań naukowych mogą rozregulować gospodarkę hormonalną organizmu)
  2. Zanieczyszczenie środowiska, głównie poprzez smog w dużych aglomeracjach
  3. Zażywanie niektórych lekarstw
  4. Choroby wątroby, nerek, serca, tarczycy, jelit, więcej tu.
  5. Zespół upośledzonego wchłaniania substancji odżywczych
  6. Otyłość (Dietetycy apelują, że nie w zdrowym odżywianiu nie  chodzi o ilość jedzenia, ale o jego jakość. Wybierajmy tę, jak najmniej przetworzoną)

Gdzie znajdziemy witaminę D
W pokarmach takich jak: wątróbka, mleko, masło, tłuste ryby morskie, żółtka jaj kurzych. Dla wegetarian i wegan lekarze polecają suplementy diety, więcej tu. Głównie polecane są te na bazie tranu, lub oleju lnianego, który dodatkowo zawiera wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega- 3.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz