środa, 18 stycznia 2017

Sposoby na bezsenność

Każdy z nas potrzebuje snu, bo zapewnia zdrowie poprzez regenerację sił fizycznych i psychicznych. Im jesteśmy starsi tym mniej snu potrzebujemy. Powinno się niezależnie od wieku, płci  i stanu zdrowia spać nieprzerwanie przez 6-8 h.  Czasem to nie sen jest problemem, ale okoliczności sprzyjające zaśnięciu.




Sprawdzone metody na bezsenność:

  1. W sypialni należy przygasić światło, już na godzinę przed zaśnięciem. Lepiej jest zasypiać przy całkowicie zgaszonym świetle oraz przy zasłoniętych oknach.
  2. Sypialnia powinna być dobrze wywietrzona, ale nie lodowata. Odpowiednia temperatura sprzyja relaksowi, czyli 21 stopni Celsjusza.
  3. Należy wyłączyć całkowicie telewizor, radio, laptop i smartfon.
  4. Nie warto czytać i oglądać przerażających i denerwujących książek, programów tv oraz audycji radiowych.
  5. Dwie godziny przed snem warto pójść na energiczny spacer lub poćwiczyć w domu.
  6. Nie rozmyślać o zdrowiu, pieniądzach, pracy, zakupach, czy problemach w życiu osobistym. Rano to pora na zastanowienie się, jak je rozwiązać.
  7. Nie warto wdawać się w rozmowy na tematy kontrowersyjne np. o aktualnej sytuacji politycznej, gospodarczej, bezrobociu, opiece zdrowotnej. Te tematy wyjątkowo szybko podnoszą ciśnienie nawet z natury spokojnym osobom.
  8. Nie należy pić alkoholu, bo jest kaloryczny, i sprzyja tyciu, zwłaszcza na noc.
  9. Na krótko przed snem lepiej jest unikać kawy, czarnej i zielonej herbaty, kakao, bo mają działanie pobudzające na układ nerwowy.
  10. Nie jest dobrym pomysłem unikanie lub całkowita rezygnacja z kolacji. Obfity posiłek utrudnia zasypianie, ale pusty żołądek też nie jest dobrym rozwiązaniem. Chodzenie spać z ssącym żołądkiem jest mało komfortowe a zasnąć na głodzie jest trudno.
  11. Nie należy stosować na noc leków, które powinny być stosowane w dzień i na odwrót.
  12. Warto panować nad swoimi emocjami, bo nerwy to wróg snu.
  13. W przypadku chorób takich jak: nerwica lękowa, depresja  należy stosować leki przepisane przez lekarza, albo w łagodnych postaciach  tych schorzeń spróbować naparów ziołowych np. z melisy, dziurawca, lipy, bukwicy lekarskiej, nostrzyka żółtego, wiązu. Dobrym rozwiązaniem jest także systematyczne zażywanie magnezu i witamin z grupy B, bo uodparniają na stres i ułatwiają zasypianie.
  14. Aromatyczna kąpiel z ulubionym olejkiem np. różanym, lawendowym, geranium uspokaja nerwy i łagodzi napięcia.
  15. Tu znajdź swój sposób na zaśnięcie, bo dobry sen to lepszy dzień.

2 komentarze:

  1. Bezsenność bierze się z braku melatoniny w organizmie człowieka, dlatego też warto po prostu uzupełnić zapasy melatoniny i spać spokojnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Między innymi z powodu melatoniny. Są różne przyczyny bezsenności np. ból fizyczny lub psychiczny. O ile ból fizyczny można zredukować środkiem przeciwbólowym, to na cierpienia psychiczne można spróbować aktywności fizycznej, ziół, psychoterapii lub specjalistycznego leczenia psychiatrycznego np. leczenia depresji lub nerwicy.

    OdpowiedzUsuń