czwartek, 2 lutego 2017

Gdy (nie) cierpisz migreny

Migrena to nie jest zwykły ból głowy. To ostry, pulsujący ból, który skupia się w jednym miejscu np. z tyłu głowy, lub zajmuje jej prawą lub lewą stronę. Powoduje zaburzenia wzroku, mdłości a nawet wymioty. Przepowiada ją często błyskające białe światło w polu widzenia lub kłucie i skurcze w rękach, ramionach a nawet nogach, przyspieszone bicie serca. Niechęć do niektórych smaków i zapachów, nawet tych ulubionych. Kobiety częściej niż mężczyźni na nią cierpią, wiąże się to także z zaburzeniami lub zmianami hormonalnymi. Często przed spodziewanym terminem miesiączki, gdy naturalnie spada poziom progesteronu w końcówce II fazy cyklu miesiączkowego.

Czynniki predysponujące do migren:


  1. Płeć żeńska
  2. Ciężki lub umiarkowany PMS i inne zaburzenia hormonalne np. hiperprolaktynemia
  3. Przewlekły stres
  4. Brak odpowiedniej ilości snu
  5. Skłonność do alergii pokarmowych
  6. Nadciśnienie lub niedociśnienie
  7. Kłopoty osobiste (problemy w związku)
  8. Nerwica i depresja
  9. Niepełnowartościowa dieta i brak witamin i składników mineralnych (anemia, brak magnezu, żelaza, inozytolu, witamin z grupy B oraz C)
  10. Za dużo ilość kofeiny
  11. Częste podróże i zmiany stref czasowych
  12. Życie na pełnych obrotach, w pośpiechu
  13. Migrena weekendowa (po ciężkim tygodniu pracy, organizm nie chce zwalniać)
  14. Wrażliwość na zmiany pogody
  15. Przepracowanie i/lub wypalenie zawodowe


Dieta a migrena-jakich pokarmów unikać?

1.Czekolada (alergicy metalowcy
muszą z niej zrezygnować, gdy kakao, z której powstaje, to skupisko naturalnie występującego w przyrodzie niklu, a ten należy do jednych z najsilniejszych alergenów. Występuję także w wodzie pitnej, więc rozważ zakup filtra)
2. Żółty, topiony i pleśniowy ser (produkty fermentowane są na cenzurowanym jeśli chodzi o przyczyn migren)
3. Kiszonki powodujące wyrzut histaminy
4. Kwaśne soki oraz jogurty
5.Alkohol zwłaszcza wino i piwo (fenole i siarczany nie są tolerowane przez wrażliwych smakoszy)
6. Ostre przyprawy (to głównie zioła, które mogą być przyczyną alergii)
7. Grzyby
8.Sztuczne wędliny, kiełbasy, parówki, podroby naszpikowane polepszaczami, konserwantami
9. Sztuczne słodziki i barwniki spożywcze
10. Nie dobrane leki zwłaszcza hormonalne, antydepresanty itp.


Zioła wspomagające leczenie migreny:


Są to popularne zioła: rumianek, melisa, bukwica lekarska, werbena, lipa, głóg, złocień chiński, krwawnik, dziurawiec, kalina koralowa, czyściec lekarski, wiciokrzew, pochrzyn, cykoria, kwiat pasiflory i imbir.


Przed ich użyciem upewnij się czy możesz je zażywać z lekami syntetycznymi.
Gdy jesteś alergikiem, musisz uważać na zioła, zwłaszcza gdy masz alergię na chwasty. Wszelkie wątpliwości postaraj się rozwiać u specjalisty poprzez wykonanie testów alergicznych.


Wizyta u lekarza jest konieczna

Jeśli cierpisz na migrenę udaj się do neurologa, ginekologa, gastrologa i alergologa i psychiatry. Oczywiście nie musisz udać się do wszystkich lekarzy jednocześnie. Jeśli zauważysz, że twoje problemy z bólem głowy wiążą się z cyklem miesiączkowym, musisz poddać się badaniom na poziomy hormonów.
Gdy cierpisz jednocześnie na alergię udaj się do poradni alergologicznej, a gdy masz problemy z żołądkiem najpierw udaj się do gastrologa. Pamiętaj, żeby siebie obserwować i prowadzić dziennik, jaki pokarm powoduje u Ciebie migrenę. Gdy nie radzisz sobie z czarnymi myślami, rozważ leczenie przeciwdepresyjne.

Możesz także iść od razu do neurologa, ale pamiętaj, że zapyta Cię w jakich okolicznościach dostajesz migrene, jaka jest jej częstotliwość, jakie masz objawy oraz na co się leczysz u innych specjalistów.  To tylko mały wycinek wywiadu lekarskiego, jaki z Tobą przeprowadzi. Może zlecić także bardzo szczegółowe badania, bez których nie będzie możliwe rozpoczęcie właściwego leczenia.

Niefarmakologiczne sposoby na migrenę

Gdy czujesz, że zbliża się atak, zażyj lek jak najszybciej. Gdy ból się rozwinie, będzie trudniej sobie z nim poradzić.  Połóż się w zaciemnionym pokoju w absolutnej ciszy. Przyłóż ciepły lub zimny ręcznik do czoła w zależności co Ci bardziej pomaga. Pamiętaj, żeby wietrzyć regularnie sypialnię i całe mieszkanie.  Codziennie wychodź  na co najmniej godzinny spacer. Nie stresuj się kolejnym atakiem, po obejrzeniu prognozy pogody. Zachowuj spokój w sytuacjach stresowych. Nie dąż do perfekcyjności. Jesteś tylko człowiekiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz