niedziela, 26 marca 2017

Kapusta nie jest pusta

Warzywa kapustne nie są przez wszystkich lubiane. Wywołują wstydliwe wzdęcia, bóle brzucha, biegunki, zwłaszcza u osób, które przesadziły z ilością lub u tych, które cierpią na tzw. drażliwe jelita. W tym drugim przypadku nawet mała porcja wywoła wspomniane dolegliwości. Kapusta w kuchni polskiej zajmuje honorowe miejsce. Bez niej nie powstałby bigos czy kapuśniak.
www.pixabay.com/CC0 Public Domain


Wyróżniamy kapustę głowiastą (białą i czerwoną), pekińską, brukselską, jarmuż, brokuł, kalarepę, kalafior. Kapusta nie jest polecana dla osób borykających się z chorobami tarczycy, bo blokuje przyswajanie jodu.  Posiada jednak właściwości nie tylko smakowe, ale i zdrowotne. Kiszona nie jest polecana dla osób z nadkwasotą żołądka. Pozostali mogą ją jeść, ale w rozsądnej porcji. Jest niskokaloryczna. Okłady z kapusty, zwłaszcza białej używane są do bólów stawów, odmrożeń, skręceń. Ze względu na zawartość siarki wpływa na stan włosów, skóry i paznokci. Likwiduje nadmiar estrogenu w organizmie kobiet, łagodząc choroby wynikające z zaburzeń hormonalnych.
Do dań z kapusty warto dodawać majeranek, tymianek, estragon, chilli lub pieprz, aby ułatwić trawienie i zapobiegać wzdęciom.


Wartość odżywcza kapusty:

Biała kapusta kiszona to dobre źródło witaminy C, zawiera  16 mg w 100 g produktu, brokuły 90 mg, kalafior 70 mg,  włoska 60 mg, czerwona 54 mg, pekińska tylko 27 mg. Rekordzistą jest jarmuż-120 miligramów witaminy C w 100 g produktu! Warzywa kapustne zawierają też wapń i potas. Czerwona zawiera ponadto antocyjany-bioflawonoidy, które mają działanie przeciwutleniające. Rekordzistą jest jarmuż zawiera prawie 6 razy więcej mikrogramów beta-karotenu niż pekińska i brokuły. Brukselka o połowie mniej niż brokuły. A kapusta biała o 100 razy mniej niżeli jarmuż. Najmniej beta-karotenu zawiera kapusta czerwona-200 razy mniej mikrogramów niż jarmuż.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz