niedziela, 26 marca 2017

Źródła karotenoidów w diecie

Karotenoidy to barwniki występujące w komórkach roślin: likopen (obniża ryzyko chorób serca, krążenia, raka płuc, jelit, układu rozrodczego, nerek), luteina (zapobiega zaćmie), zeaksantyna, beta-karoten (razem z witaminą C i E powoduje cofanie się zmian miażdżycowych oraz nadaje skórze ładny odcień. Zapobiega oparzeniom słonecznym, chorobom skóry i wypadaniu włosów oraz łamaniu się paznokci. Są prekursorami witaminy A w diecie ludzi i zwierząt. W organizmie człowieka występuje około 40 różnych karotenoidów, ale najliczniej w osoczu-likopen. Mrożenie, gotowanie, pieczenie nie obniża jego poziomu w pomidorach.



Na niedobór karotenoidów cierpią osoby chorujące na alergię (różne postaci, zarówno wziewna, krzyżowa, pokarmowa), przyjmujące leki moczopędne, leki przeciwbólowe, antybiotyki, a także pigułki hormonalne. Także osoby, które często się przeziębiają i mają biegunki/wymioty, alkoholicy oraz nałogowi palacze.


Likopen zawierają głównie pomidory, zwłaszcza te o ciemno-bordowej skórce. Jednakże jest też warzywem, które mocno uczula (w wyniku alergii krzyżowej, nie mogą go spożywać osoby uczulone na pyłki traw-może dojść do wysypki, swędzenia i pieczenia oczu, uszu, ust, podniebienia, dziąseł i języka, biegunki, wymiotów, rzadziej wstrząsu). Podobnie jest z uczulonymi na metale, pomidor jest zakazany dla osób nadwrażliwych na nikiel.


W jaki sposób dostarczyć sobie likopen? Jego śladowe ilości zawiera marchewka (niewskazana dla uczulonych na trawy i nikiel), także papryka, zwłaszcza ta czerwona. Najwięcej likopenu zawierają arbuzy oraz różowe grajpefruty. Luteina i zeaksantyna występuje w ziemniakach, pomidorach, szpinaku, marchewce, selerze, różnych rodzajach kapust , cebuli, porze, ogórku, kukurydzy, dzikiej róży i rokitniku. Jeśli chodzi o beta-karoten, to ma go więcej dynia, niż marchewka, oprócz tego natka pietruszki, boćwina, szczypiorek, papryka, koper, bakłażan, morele i melony o pomarańczowej barwie. Bardzo ważne jest aby nie nadużywać suplementacji beta-karotenu, bo to może doprowadzić do hiperwitaminozy witaminy A, która może się objawiać uszkodzeniem wątroby, kości, skóry, układu nerwowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz