piątek, 7 kwietnia 2017

Suplementy diety a zdrowie

Suplementy diety w postaci preparatów witaminowych i mineralnych są coraz częściej spożywane, by pokryć dzienne zapotrzebowanie na składniki, których brakuje w codziennej diecie. Gotowanie, pieczenie, smażenie, mrożenie pozbawia wielu owoców i warzyw witamin. Nie ma sensu bać się syntetycznych odpowiedników, ale nie można ich nadużywać. Trzeba mieć na uwadze, że czasem żeby dostarczyć dziennej racji witamin  A i C musielibyśmy zjeść kilogram pomidorów lub ziemniaków. Niestety skończyłoby się problemami trawiennymi, a i tak nie wiadomo, czy dzienna dawka zostałaby dostarczona. Ważne jest nie tylko dawkowanie, ale także sprawdzone składniki.

Jaki preparat i dla kogo

Preparat witaminowy musimy wybrać świadomie: dla  płci, wieku, rodzaju wykonywanej pracy. Sportowcy i pracujący umysłowo potrzebują więcej witamin z grupy B, oraz wapnia, potasu, magnezu. Kobiety ciężarne więcej folianów, wapnia, fosforu, żelaza, witaminy D. Dzieci i młodzież potrzebują witamin A (w celu zapobiegania infekcji i dla dobrego wzroku), C (dla odporności), B (niedobór u osób uczących się i pracujących umysłowo), D-dla mocnych kości i zębów, oraz więcej cynku (niedobór powoduje częste infekcje, trądzik). Spożywanie w nadmiarze słodyczy prowadzi do braku tego pierwiastka. Wegetarianie i osoby ze skłonnością do anemii potrzebują więcej żelaza, cynku, selenu i witaminy C.  

Osoby na dietach eliminacyjnych (alergicy, chorzy na nadkwasotę i inne choroby układu pokarmowego) oraz wszyscy odchudzający się mogą mieć poważne niedobory witamin i minerałów. Osoby, które nie tolerują zwierzęcych produktów mlecznych (krowich i kozich), mogą stosować mleko roślinne, ale jeśli grozi im osteoporoza muszą się wspomóc m.in. wapniem, magnezem oraz innymi witaminami, które ułatwiają wchłanianie substancji odżywczych.

Podejrzane składniki

Preparaty dla kobiet często zawierają skrzyp, ten niestety często uczula (dla alergików uczulonych na trawy i chwasty jest wykluczony), bambus, odkrycie, bo zawiera więcej krzemionki niżeli skrzyp. Jest także mniej uczulający. Składnik wzmacnia włosy, skórę i paznokcie. Inne preparaty dla kobiet mają w składzie soję (nie polecana dla alergików na metale oraz zabroniona dla kobiet w ciąży), algi ( nie są polecane dla osób z nadczynnością tarczycy, ze względu na zawartość jodu- polecane tylko dla osób z borykających się z jego brakiem), żeń- szeń (podnosi ciśnienie krwi i stosowany przewlekle może powodować biegunki), zielona herbata (zabroniona dla alergików na metale, już jedna torebka zawiera kilkaset gramów niklu!).

Producenci tabletek i kapsułek dodają do ich składu żelatynę wieprzową (niewskazana dla uczulonych na wieprzowinę oraz wegetarian i wegan- ze względu na światopogląd). Kapsułki wegańskie są wciąż trudno dostępne.  Kolejnym problemem jest syrop glukozowo-fruktozowy i wszelkie sztuczne słodziki, np. sorbitol, acefultamK, aspartam, dekstroza, maltodekstryna, mannitol  które u osób nadwrażliwych mogą powodować biegunki. Podobnie jak laktoza, cukier mleczny, który nagminnie jest dodawany nawet do leków antyalergicznych (uczuleni na mleko krowie i jego przetwory nie mogą go zażywać, bo skończy się biegunką, a substancja czynna nie zostanie wchłonięta.)

Ogólne zasady

Jeśli planujesz przyjmowanie preparatu witaminowo-mineralnego skonsultuj się z lekarzem, zwłaszcza jeśli leczysz się na alergię, na zaburzenia hormonalne w tym układu rozrodczego lub tarczycę, na nadkwasotę i inne choroby układu pokarmowego, na serce i inne choroby układu krążenia, na wątrobę, trzustkę lub nerki. Nie każdy produkt będzie dla Ciebie odpowiedni. Czytaj skład tych preparatów i jeśli coś budzi twoją wątpliwość skonsultuj się z profesjonalistą.  Nie możesz i nie musisz wiedzieć wszystkiego.  Nie ma takiej osoby, która znałaby się na wszystkim. Jeśli nie wiesz, pytaj. Zaoszczędzisz w ten sposób pieniądze, które mógłbyś stracić na kupno niewłaściwego środka. Nie mówiąc już o zdrowiu, które mogłoby zostać nadszarpnięte.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz