piątek, 2 czerwca 2017

Jak przetrwać upały?

Lato potrafi być upalne. Wysokie temperatury szkodzą małym dzieciom, osobom starszym, chorującym na nadciśnienie i inne choroby układu sercowo- naczyniowego oraz układu oddechowego (astma, alergie wziewne). Osoby młode, ale zmęczone i przepracowane też odczuwają skutki upałów. Obniża się koncentracja i spada wydajność organizmu. Zaostrzają się choroby przewlekłe. Jak sobie pomóc?!
fot.by me


Rady, jak przetrwać upały


  1. Uważaj na leki, które zażywasz. Niektóre z nich są fotouczulające np. przeciwbólowe, hormonalne, ziołowe. Poradź się lekarza, gdy masz wątpliwości odnośnie efektu fotouczulającego.
  2. Nie podążaj za modą na obcisłe ubrania. Najlepiej nosić bawełniane, lniane lub z niewielką domieszką materiałów sztucznych.
  3. Nie noś butów na wysokich obcasie, bo twoje nogi będą jeszcze bardziej zmęczone i obolałe. Mogą puchnąć, a pajączki i żylaki mogą dawać się we znaki. Jeśli cierpisz na silny, długotrwały ból łydek, czy też miejsc pod kolanami, wybierz się do lekarza na specjalistyczne badania. Nie każdego żylaka widać gołym okiem. Ponadto buty na obcasach nadwyrężają stawy i mięśnie.
  4. Przyjrzyj się diecie, zrezygnuj z ciężkich mięs, ostrych przypraw, produktów wędzonych. Przyspieszają odczuwanie pragnienia i są ciężkostrawne. Pamiętaj, że owoce cytrusowe spożywane podczas opalania, nasilają uczucie zirytowania. Nie zapominaj o dostarczaniu beta-karotenu, który działa jak naturalny filtr przeciwsłoneczny. Nie nadużywaj soli, bo może wzmagać nadciśnienie. Jeśli masz do wyboru zwykłą sól kuchenną a tą himalajską, wybierz tę drugą. Jest bogata w minerały. Szczególnie potrzebne podczas upałów.
  5. Pij co najmniej 2.5 litrów napojów dziennie. Przy wytężonym wysiłku i wysokich temperaturach nawet do 4 litrów. Pamiętaj, że słodkie i gazowane napoje wzmagają pragnienie, a ponadto mogą wywoływać mdłości i podrażniać zarówno gardło, jak i żołądek.
  6. Nie opalaj się w godzinach największego nasłonecznienia czyli od godziny 12-16. Najlepszy czas to od godziny 8-11, oraz od 17-18. Zbyt rzadkie użycie produktów z filtrem lub za mała ilość, znacząco obniża ochronę przeciwsłoneczną. Jeśli twoja skóra mimo stosowania filtrów czy to chemicznych, czy mineralnych nadal nie toleruje słońca, pogódź się z tym faktem dla własnego zdrowia.
  7. Jeśli chcesz napić się alkoholu, poczekaj do zachodu słońca. Podczas upałów jest nie wskazany szczególnie dla osób mających problemy z ciśnieniem i sercem. Dodatkowo odwadnia i wzmaga mdłości.
  8. Zrezygnuj z mocnego makijażu, który może się zważyć i podrażnić zwłaszcza powieki i spojówki.
  9. Unikaj mocnych perfum, jeśli nie chcesz dostać ataku migreny. Pamiętaj także o osobach z najbliższego otoczenia. Wychodząc na słońce warto używać formuł bezalkoholowych.
  10. Podczas upałów unikaj nadmiernego wysiłku. Jeśli nie jesteś w stanie zrezygnować, biegaj rano o godzinie  6-8, wtedy jest jeszcze najchłodniej. Nie nadwyrężaj się w upał, bo takie zachowanie może skończyć się tragicznie, zwłaszcza gdy nie jesteś przyzwyczajony do wysiłku w wysokich temperaturach.
  11. Unikaj sytuacji stresowych, nie denerwuj się drobnostkami. Upał i tak daje się we znaki nawet spokojnym osobom. Spokój i opanowanie to fundament zdrowia, nie tylko w upał.
  12. Stosuj preparaty z odpowiednio wysokim filtrem i nie przesadzaj z opalaniem. Zbyt mocna opalenizna jest niemodna. Dodaje lat i jest ryzykowna dla zdrowia. Niemowlęta i małe dzieci nie powinny być wystawiane na bezpośrednie promieniowanie słoneczne. Konieczny jest półcień, nakrycie głowy oraz zasłonienie ramion, dekoltu i karku oraz specjalne kosmetyki z wysokim filtrem dla dzieci. Formuły dla dorosłych mogą spowodować podrażnienie delikatnej skóry. Nie oszczędzajmy na siłę i nie stosujmy produktu, który "jakimś cudem" zawieruszył się w naszej szafce, jeszcze z poprzednich wakacji. Bez wyrzutów sumienia wyrzućmy stare produkty i kupmy nowe. Dla własnego zdrowia.
fot.by me
* tekst nie jest sponsorowany

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz