niedziela, 4 czerwca 2017

Żyjesz zgodnie z chronobiologią?

Współcześnie to bardzo trudne, ale jest możliwe. Chronobiologia bada funkcjonowanie człowieka w różnych porach dnia i nocy. Zegar biologiczny reguluje działanie naszego organizmu poprzez wpływanie na produkcję hormonów np. stresu (adrenalina) lub hormonów płciowych, bólowych, snu (melatonina).
 
fot.by me
Wraz z większą ilością światła dziennego jesteśmy bardziej energiczni, wypoczęci a  gdy zapada zmierzch, odczuwamy zmęczenie a wraz ze wzrostem melatoniny stajemy się senni. Rano, około godziny 6-8 nasze organy: serce, mózg, wątroba, trzustka, jelita działają na najwyższych obrotach. Mamy najlepsze trawienie i przemianę materii, więc bez wyrzutów sumienia możemy zjeść obfite śniadanie. Specjaliści podkreślają także, że rano najłatwiej o zapłodnienie, niżeli wieczorami i nocami.

Około godziny 10-tej rano nasza sprawność intelektualna jest na najwyższym poziomie. Dlatego trudne sprawy zawodowe najlepiej o tej porze rozwiązywać np. prowadzić negocjacje biznesowe. Nauka np. języka obcego o tej porze także przynosi najwięcej korzyści. Nie u wszystkich to się jednak sprawdza. Często pisarze i inni artyści zwierzają się, że na najbardziej zwariowane pomysły wpadają głęboką nocą, grubo po północy.

W południe następuje przesilenie mózgu i spadek sił witalnych.  To moment na lekki lunch i chwilę wytchnienia.  Po południu znów odzyskujemy energię i jesteśmy mniej wrażliwi na ból (idealna pora na wizytę u dentysty lub kosmetyczki)

Około godziny 20- 22 najlepiej wziąć kąpiel. Skóra o tej porze jest podatna na pielęgnację, zatem wszelkie kremy, maseczki działają intensywniej, zwłaszcza te z silnymi substancjami jak retinol lub kwasy owocowe. Rano zwykle nie ma czasu na prysznic, czy też solidne balsamowanie.

Nasze grzeszki
Oczywiście pracując długo i dużo, w różnych godzinach, często w nocy nie zawsze jest możliwe dostosowanie się do zaleceń specjalistów.  Zapominamy o śniadaniu lub całkowicie go pomijamy. Uczymy się po nocach do egzaminów. Jemy nieregularnie, nie przestrzegając trzygodzinnych odstępów między posiłkami. To może zaowocować cukrzycą w późnym wieku lub wrzodami (popularna choroba 30 i 40- latków, więcej o przyczynach chorób układu pokarmowego tu). Zjadanie dwóch  obfitych posiłków w ciągu dnia, zamiast pięciu mniejszych, musi się kiedyś zemścić. Zamiast ciepłego posiłku np. warzywnej zupy, pijemy kolejną kawę, a potem wieczorem nie możemy zasnąć. Nie wysypiamy się, a potem cały dzień ciężko pracujemy i dziwimy się, że nie możemy się skupić. Czas zwolnić. Dla siebie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz